
Mobilność edukacyjna Erasmus+ w Grecji
W dniach 15-26 września 2025 roku grupa 24 uczniów i 2 nauczycieli naszej szkoły uczestniczyła w mobilności edukacyjnej w Grecji w ramach programu Erasmus+.
Tematem przewodnim projektu zatytułowanego „Scenariusze dla Ziemi” były współczesne
i przyszłe wyzwania ekologiczne.
Podczas 10 dni intensywnej pracy młodzież współpracowała z uczniami 3. LO w Katerini, poznając ich codzienność i system edukacji. Warsztaty i wywiady terenowe pozwoliły uczestnikom zmierzyć się z pytaniami o miasta przyszłości, migracje klimatyczne, znaczenie wody, bioróżnorodności i roli technologii w ochronie środowiska. Efektem wspólnej pracy były prezentacje i materiały multimedialne przygotowane w polsko-greckich zespołach.
Teksty dotyczą m.in. wizji miast jako zielonych utopii lub betonowych dżungli, problemu wody jako „błękitnego złota” czy możliwych scenariuszy żywności przyszłości: od sztucznego mięsa po druk 3D. Uczniowie zastanawiali się także nad rolą sztucznej inteligencji i technologii w ochronie środowiska, nad źródłami energii jutra, migracjami klimatycznymi i zachowaniem ostatnich dzikich miejsc na Ziemi. Wpisy obejmowały również refleksje o kulturze i stylu życia w roku 2100, gospodarce obiegu zamkniętego i o tym, jak natura może stać się lekarstwem dla zdrowia psychicznego i fizycznego przyszłych pokoleń.
Koniecznie zapoznajcie się z tymi ciekawymi tematami sami: http://politechniczna.pl/index.php/edukacja-szkolna-2025-jesien/scenarios-for-earth/
Program mobilności obejmował także praktyczne działania ekologiczne – od wizyty
w oczyszczalni ścieków i sprzątania plaży w ramach akcji „Plastic is NOT fantastic”, po analizę nowoczesnych rozwiązań proekologicznych w greckim hotelu.
Podczas zajęć kulturowych uczniowie zwiedzili Meteory, Saloniki, Stary Panteleimon
i malownicze okolice Olimpu.
Zwieńczeniem edukacyjnej przygody było wręczenie certyfikatów, a doświadczenia zdobyte podczas projektu pozostaną dla naszych uczniów inspiracją na przyszłość.
W Grecji uczniowie rozwijali kompetencje językowe, społeczne i cyfrowe uruchamiając jednocześnie wrażliwość ekologiczną, kluczową dla świadomych obywateli przyszłości. Działania podejmowane w ramach projektu wzmocniły poczucie odpowiedzialności za środowisko, ucząc współpracy ponad granicami i pokazując, że wspólne wyzwania wymagają międzynarodowych rozwiązań.
Projekt “Scenariusze dla Ziemi – analiza możliwych wizji świata w oparciu o obecne trendy środowiskowe, społeczne, technologiczne i gospodarcze” została zrealizowana w ramach akredytacji przyznanej ZSP w Głogowie w programie Erasmus+.