Uczniowie z Zespołu Szkół Politechnicznych w Głogowie uczestniczyli w październiku bieżącego roku w wyjątkowym projekcie międzynarodowym o nazwie „Przyszłość po katastrofie – jak przygotować się na klęski żywiołowe i jak im zapobiegać” i numerze 2024-1-PL01-KA121-SCH-000196542. Realizowany w Grecji projekt pozwolił młodzieży zdobyć wiedzę teoretyczną na temat przeciwdziałania katastrofom naturalnym oraz rozwinąć kluczowe kompetencje, takie jak umiejętności cyfrowe, językowe, analityczne i społeczne.
Projekt, realizowany przez blisko dwa tygodnie w regionie Pieria w Grecji, stanowił połączenie edukacji z praktycznymi zajęciami terenowymi, które pogłębiły świadomość uczniów na temat zagrożeń klimatycznych, a także umocniły ich wiedzę na temat ochrony środowiska. Podczas zajęć w greckiej szkole partnerskiej uczniowie uczestniczyli w licznych warsztatach prowadzonych wspólnie z tamtejszymi rówieśnikami. W programie znalazły się zagadnienia dotyczące klęsk żywiołowych – pożary, powodzie i susze, z którymi zarówno Grecja, jak i Polska borykają się regularnie. Młodzież wspólnie dyskutowała o przyczynach i skutkach tych zjawisk oraz o strategiach, które lokalne społeczności mogą wdrażać, aby minimalizować ich skutki.
Ważnym elementem programu były także zajęcia terenowe. Uczniowie odwiedzili lokalny targ w Leptokarii oraz winnicę w Katerini, gdzie rozmawiali z lokalnymi producentami żywności o wyzwaniach związanych z rosnącymi zagrożeniami klimatycznymi. Wizyty te pozwoliły spojrzeć na tematykę ochrony środowiska z perspektywy codziennych wyzwań lokalnych społeczności.
Namacalnym efektem tej intensywnej międzynarodowej współpracy jest blog poświęcony zagadnieniom klimatycznym, stworzony przez uczniów w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej. Celem tych materiałów jest szerzenie wiedzy na temat zapobiegania katastrofom naturalnym oraz promowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
Istotnym aspektem programu Erasmus+ jest także rozwój kulturowy uczestników, zgodny z wartościami i priorytetami tego programu. Mobilność w Grecji umożliwiła młodzieży poznanie dziedzictwa kulturowego i najważniejszych atrakcji regionu Tesalii. Uczniowie zwiedzili Meteory – kompleks klasztorów wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, wzięli udział w rejsie na wyspę Skiathos, znaną m.in. z cudownie mieniącego się miką piasku na plaży Koukounaries, a także uczestniczyli w lekcjach tradycyjnych greckich tańców, które odbyły się w amfiteatrze w Aigani.
Jak podkreśla jeden z opiekunów grupy: „To wyjątkowe doświadczenie pozwoliło naszym uczniom nie tylko zgłębić wiedzę na temat klęsk żywiołowych, ale także zrozumieć, jak wielką rolę mogą odegrać w budowaniu bezpieczniejszej przyszłości. Dzięki wsparciu programu Erasmus+ młodzież mogła rozwijać kompetencje, które są nieocenione w dzisiejszym, pełnym wyzwań świecie. Działania w ramach projektu wzbogaciły ich o umiejętności, które będą przydatne w życiu osobistym i zawodowym.”
Projekt „Przyszłość po katastrofie” umożliwił uczniom Zespołu Szkół Politechnicznych w Głogowie poszerzenie horyzontów, zdobycie cennej wiedzy i rozwój kluczowych kompetencji, które są niezwykle istotne w obliczu globalnych wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi.
Całość przedsięwzięcia finansowana była przez Unię Europejską w ramach akredytacji programu Erasmus+, którego celem jest wspieranie edukacji i rozwijanie potencjału młodzieży w całej Europie.